Matematica subiectivă a dezastrelor

Frica de zborul cu avionul e ceva total subiectiv şi neancorat în evidenţe. Poate din cauză că e ceva de care n-ai cum să te fereşti. Fiind la sol, ai senzaţia de control asupra propriului destin, pe când în aer eşti total expus forţelor naturii şi priceperii a 2 piloţi.

Greşit. Eşti mult mai în siguranţă în aer decât la sol. Statistica spune că probabilitatea de a muri într-un accident aviatic este de 1 la 11 milioane. Prin comparaţie, probabilitatea de a muri intr-un accident de masina e 1 la 5000. Chiar presupunând că 50% din accidentele de circulaţie se întâmplă din neglijenţă şi ar putea fi evitate prin control mai atent, rămân 50%, adică o probabilitate de 1 la 10000, de 1000 (o mie) de ori mai mare decât cea de a cădea cu avionul.

Acuma, ma intreb cum au fost facute aceste calcule, care a fost baza. Numărul accidentelor raportate la cei care au zburat vreodată cu avionul? Dacă da, snt curios cum ar arăta probabilităţile pe diverse grupări sociale. De exemplu la intamplare, dacă drept bază se iau oamenii care au zburat de minim 3 ori pe an, cât de dramatic ar creşte probabilitatea fără a da în problema eşantionului nereprezentativ? Presupunand ca pentru fiecare pasager la fiecare zbor şansele de accident sunt de 1 la 11 milioane, atunci daca tu zbori de 2 ori, la fiecare zbor independent ai o şansă la fel de mică de accident. Dar cumulat? face 2 la 11 milioane, sau 2 la 22 milioane? Cei care au apucat sa zboare intre primul si al doilea tau zbor ii inlocuiesc pe cei de dinainte, deci ramane eşantionul la 11 milioane, sau creste cu fiecare pasager? Sau cele 11 milioane snt altele de fiecare dată? (pe an pe glob zboară 2 miliarde de pasageri).

Oricum ai da-o, probabilitatea rămâne totuşi foarte mică. Pare mai mare pentru că ştirile sunt proporţional mai multe, iar evenimentele mai „spectaculoase”, îţi atrag atenţia, şi atunci instant şi total subiectiv, probabilitatea pare mai mare. E ceea ce se numeşte ienglezeşte anecdotal evidence, availability heuristic sau representativeness heuristic, toate cazuri de inductive fallacy – rumuneşte nu ştiu cum le zice. „Cu cuvintele mele”, le-aş zice evaluarea subiectivă (şi greşită) a probabilităţilor.

Cazul cuplului italian este halucinant, dar oarecum ilustrativ. Aveau bilet pe Airbusul care avea să cadă în ocean, dar au pierdut avionul. Au luat cursa următoare de Paris; abia când au ajuns la destinaţie au aflat că avionul pe care nu l-au prins s-a prăbuşit. Au plecat mai departe în vacanţă, şi după câteva zile în drum spre casă au avut un accident de maşină, în care doamna a murit.

Evaluarea subiectivă a probabilităţilor se exacerbează când ai o legătură, de orice natură, cu cineva implicat. Dar despre asta, mai încolo.

Reclame

3 gânduri despre “Matematica subiectivă a dezastrelor

  1. Cea mai buna explicatie despre frica de avion (ca dealtfel intreaga intelepciune a vietii) e in Seinfeld (si va recomand sa re-vedeti si cum o spune):

    JERRY: I’m not afraid of flying, although many people do have fear of flying and, I have no arguement with that. I think fear of flying is quite rational because, human

    beings cannot fly. Humans have fear of flying same way fish have fear of driving. Put a fish behind the wheel, and they go, „This isn’t right. I shouldn’t be doing this. I

    don’t belong here.”

    Apreciază

  2. e destul de stiintific ce ne propui tu aici :) .

    intelegerea mea, tot stiintifica :) . io o iau pe la managementul riscului, care e ecuatia cu doua variabile: probabilitatea de producere a evenimentului de inmultit cu impactul evenimentului in cazul producerii lui. d-aia banuiesc ca statistica publica de care vorbesti are semnificatia asta. dar nu mi se pare inselatoare. e legitima, pana la un punct.

    numarul de sanse sa ai un accident de masina este indiscutabil mai mare decat numarul de sanse sa ai un accident de avion.

    amu’… daca te lovesti la 120 la ora pe autostrada, impactul e cert unul dramatic. daca te lovesti la 60… altceva. deci e si aici un soi de arbore de decizie

    la avion, daca te nimeresti pe zona distributie fatala, e mai simplu sa evaluezi impactul.

    Apreciază

Comentezi?

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s