La Mormoni

duminică, 28 mai 2006, 13:09

Arizona, mijlocul desertului stancos. In masina. Avantajele tehnologiei :). Tocmai mi-am dat seama de diferenta dintre peisajul romanesc si american.. cantitatea de salbaticie.. si e interesant, infrastructura aici e mai buna, ai autostrada in mijlocul pustiei, ca asta pe care suntem noi acum.. dar pustia e incomparabil mai mare decat la noi. Romania cica e intre tarile europene cu peisajul cel mai ‚salbatic”, unde mana omului n-a pus piciorul.. dar tot dai de sate la cativa kilometri.. ceea ce noi numim „pustie” nici nu se compara cu ce e aici.. imaginati-va un drum de la bucuresti la sighisoara FARA NICI UN SAT… se mai vad urme ale civilizatiei, chiar acum vad ceea ce pare un hambar sau ceva de genul asta pe margine.. niste rulote, un tzarc.. iata si o casa, inca una.. inca 2… si atat.. pentru urmatorii 50km, cred ca gata cu oamenii.. cand va mai aparea o casa, si apoi iar pustiu.. ideea de a merge cu masina pana acum e foarte buna.. vezi mult mai mult, „respiri” mult mai mult dintr-o tzara decat sburand cu avionul din loc in loc.. chiar daca e departe.. cu atat mai mult te bucuri ca ai ajuns.. si nu e plictisitor, caci peisajul se schimba destul de des.. am trecut printr-un desert ciudat, cu un nisip foarte grosier si gri, cu dune rotunde, pe alocuri colorate cu dungi caramizii.. dungile s-au transformat intr-un fel de lant deluros inalt si stancos, pe dreapta, unde se vad sedimentele foarte bine, in diferite nuante de caramiziu, mai inchis la baza si spre galbejiu de la jumate in sus. In stanga, complet diferit, dealuri molcome, galbene si pline de tufisuri si smocuri de iarba desertica. In fatza se vede un paravan inalt si compact, care de departe seamana cu privelistea Marelui Canion, spre care ne indreptam. Dar Marele Canion e o rapa in mijlocul platoului Colorado, iar astia pare a fi un perete muntos.. sau mai degraba pragul spre un platou mai inalt, caci nu sunt creste, ci o linie la varf, sugerand un platou. Sa vedem.. ne apropiem de el.
Crestele de pe dreapta au devenit mai inalte si mai interesante. I sa le fac eu o poza.. evanescence se straduie in boxe. pe curand.

duminică, 28 mai 2006, 17:26

Am citit ca Utah e un stat cu peisaje spectaculoase, si intrarea nu a dezmintit. Parcul National Zion (asa l-au numit mormonii, care intentionau sa fondeze aici „noul Zion”) iti taie respiratia. Stanci imense, muntzi de fapt, rosii si nisipii, sculptate in coloane, randuri-randuri si alte forme impozante de catre vant si ploi, fac loc unui drum ingust, serpentinos si colorat in rosu de la praful de pe stanci. Curbe, tunele, unul din ele lung de aproape 2 km au completat un „buna ziua, Utah” de toata isprava peisagistica.
Acum am intrat intr-o zona mai „normala”, de platou cu niste ridicaturi abrupte pe alocuri in stanga si dreapta. Sa vedem ce urmeaza. Mai avem vreo 200 si ceva de mile, adica vreo 4 ore, pana la Salt Lake City. A, si am schimbat ora, vaszca nu e 5 jumate, ci 6 jumate deja, la 9 ore de Romania. Care probabil doarme la 2 jumate dimineatza.. somn usor..

duminică, 28 mai 2006, 20:24

sunt zilele cele mai lungi ale anului, sfarsit de mai.. e ora 9 si doozeci in Utah, si inca nu e intuneric de tot. In fatza, stanga, se vede un munte inalt si inzapezit, cu varful in nori. La poale luminile unui oras, in stanga ultimele licariri galbejii ale apusului. Ne apropiem de munti. Mai sunt 100 de mile pana la Salt Lake City (estimasem gresit data trecuta, mai erau nu 200, ci 280..)

luni, 29 mai 2006, 00:38

am ajuns la salt lake city pe la 11, seara.. maine dimineata incercam sa vedem un pic orasul, dupa care mai departe, in sus spre Yellowstone..

luni, 29 mai 2006, 23:04

Salt Lake City, orasul mormon de pe lacul sarat numit poetic, Great Salt Lake, adica … Marele Lac Sarat. Iata ca am ajuns si in capitala mormona, si mi-am facut poza cu templul principal… imi aduc aminte cum ne povestea Oprica despre Joseph Smith si mormonii lui. Nimic deosebit, un centru frunusel, biserica e faina, turisti multi.. niste domni in varsta politicosi la intrare.. n-am surprins mare lucru din „spiritul mormon”, si nici n-am vazut oameni cu 5 neveste dupa ei.. oricum, se pare ca au abolit poligamia, ca altfel nu-i primeau astia ca Stat american… trecand pe aici am citit si io putzin, si am aflat ca in Utah sunt 70% mormoni. Iar marele lor lac sarat e al doilea dupa marea moarta in lume ca salinitate. Asta asa e. Nu stiu daca salinitatea are legatura cu mirosul… caci miroase deosebit de urat. Lacul. Am fost cu masina pana pe insula Antelope (nu c-ar fi antilope pe-aici, habar n-am de ce ii zice Antelope island.. e complet pustie, declarata parc statal, zona protejata, parea a fi si o baza militara acolo. M-am uitat pe google. Cica ii zice asa de la forma de antilopa a lacului.. ma rog). Lacul e mare, dar cea mai faina kestie in Salt Lake City e peisajul. Langa lac era destul de cald, soare, iar in jur lanturi de munti inzapeziti.. foarte frumos. Ca tot statul Utah, insiruire de dealuri, platouri si munti care nu ne-a plictisit, si care a continuat si prin Idaho, se zice unul din cele mai salbatice state ale Statelor Unite. In Idaho, aproape de iesire, am vazut zapada pe marginea drumului.. si nu dupa mult timp am ajuns la West Yellowstone, Montana.. intre timp peisajul s-a schimbat iar, tufisurile fiind inlocuite de paduri de brad si pasuni verzi-verzi, marginite de creste si mai inzapezite.. foarte fain. Aduce aminte de casa, dar totul mai mare, mai intins, si mai salbatic. Ciudat, desi trece autostrada, semn al civilizatiei, prin mijlocul salbaticiei.. salbatic nu in sensul de necivilizat sau neatins, doar.. pustiu si foarte intins..

West Yellowstone e un orasel cu 669 de locuitori.. lucru pe care l-am aflat cand Navit a cautat niste medicamente, si oamenii de la benzinarie au zis ca nu au farmacie… au cateva restaurante si magazine, in majoritate cu echipament hibernal, si.. restul vedem maine, cand e ziua alocata parcului Yellowstone. Noapte buna…

Publicitate

Comentezi?

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )